Kuva
Lapset ja mainonta!!! Huh, tässä aihe mistä voisin paasata vaikka päivän. Lapset ovat kovin alttiita mainoksille ja jopa imevät niitä ja niiden vaikutuksiaan itseensä, kuin pesusienet. Tämän on tietysti huomannu myös moni yritys, suunnatessaan tuotteitaan markkinoille.
Kerronpas kuitenkin erään tapauksen omasta perheestä, mikä sai taas tässä päivänä muutamana verenpaineeni kiehumaan...
Janne oli ollut lastemme kanssa Ounasrinteen Valintatalossa ostoksilla. Kaikki, joilla lapsia on, tietävätkin että kauppareissut on monesti aika hektisiä. Silloin ei ole aikaa jäädä seisoskelemaan jokaisen tuotteen ja mainoksen kohdalle lukemaan sisällyksiä jne. Noh, kyseisessä kaupassa oli kamppanja Smurffielokuvan tiimoilta. Hyllyn vieressä oli iso kori täynnä Smurffi- nukkeja ja vieressä iso kyltti, missä luki Smurffit vain 1,99€ . Meidän ipanat on smurffifaneja, joten tästähän repesi iso riemu ja isä heltyi ostamaan kummallekkin murmelille oman smurffin. Mutta mites kävikään...
Kassalle mennessä, kassaneiti oli nolona sanonut (ilman silmiin katsomista) Smurffien maksavan oikeasti lähes 20€/ kpl! Alennus hinta päti vasta, kun oltiin kerätty 40 kpl keräilytarroja!!! Yhden tarran sai 5€ ostoksesta. Mieheni myös huomasi, että kassaneidin takana oli iso pino näitä Smurffeja, jotka oletettavasti oli jäänyt muiltakin asiakkailta kassalle, Smurffien oikean hinnan paljastuttua.
Ok, tässä vaiheessa jälleen, varsinkin kaikki te joilla on lapsia, ymmärrätte varmaan kuinka räjähdysherkkää tilannetta kassalla elettiin. Mikä pettymys lapsille olikaan, kun Smurffit piti jättää tiskille. Mieheni ei missään nimessä maksaisi lähes 40€ Smurffeista, jotka luuli saavansa alle 4 euron. Omat kullanmurusetkin kuiten osaa välillä yllättää ja tilanne oli kuuleman mukaan mennyt ilman isompia kohtauksia ja lapset olivat ymmärtäneet asian. Katastrofin ainekset kuitenkin leijuivat ilmassa...
Olen ennenkin törmännyt Valintataloissa näihin keräilykamppanjoihin. Minusta mainonnassa pitäisi laittaa K I S S A N kokoisin kirjaimin näkyville kamppanjatuotteen oikea hinta. Ei niin, että mainostetaan tuotteen maksavan euron ja sitten pienellä printattuna lukee tosiasiat alakulmassa. Lapsiperheiden shoppailu on sen verran hektistä, ettei näitä pienellä printattuja todellakaan kerkiä lukemaan. Voisin kuvitella näin olevan muillakin perheellisillä, vai?
Vähintäänkin yhtä kyseenalaista on tällainen suora mainonta, joka kohdistuu lapsiin. Minulle on aivan sama, jos joku mummoille suunnattu kamppanja huijaa pikku tummuraisia. He kun osaavat kassalla käsitellä pettymyksiä ja ymmärtävät jättää esim. ne paistinpannut kauppaan. Saattavatpas vielä antaa puolisen tuntia, hyvää palutetta kassaneidille harhaanjohtavasta kamppanjasta. Tiedän monta perhettä, joiden kaupassa käynti on suoraan sanottuna yhtä helvettiä lasten kanssa. Uskoisin kaikilla lapsilla olevan jossain vaiheessa kasvua tällainen kehityskausi. Meillä ainakin on ollut. Useikaan ei myös ole mahdollisuutta jättää lapsia esim. hoitoon kauppareissun ajaksi ja missä sitten lapset oppisivat niitä kaupassakäynnin tapoja, jos ei sitten siellä kaupassa. Liittyvätkö tällaiset pettymykset (minun mielestä suoranaiset huijaukset) sitten lasten kasvatukseen? Pitäähän niitä pettymyksiäkin tulla, eikö? No ainakin meidän kuusivuotias neiti, osasi heti aloittaa Valintataloboikotin ja pyysi äitiänsä myös kirjoittamaan kauppaan palautteen, jonka äiti myös tietysti tekikin. Jännityksellä nyt sitten odotamme, mitä Valintatalo vastaa meidän mielipiteisiimme.
Vaikka olenkin hurjan harmistunut tällaisesta mainonnasta, niin silti oli ihanaa huomata, kuinka valistuneita kuluttajia meidän lapsista saattaa tulevaisuudessa tulla.
t. Ylpeä äiti
Ei ole omena kauas puusta pudonnut ;) Hyvä niin, valistuneita kuluttajia tämä markkinavoimien armoilla oleva maailma kaipaa!
VastaaPoistaHyvä Katja! Joo helkkari noi "tarrankeräys"kampanjat on niin syvältä kuin saattaa... Eikä siinä todellakaan kauniit puheet kassalla auta jos muksut ovat smurffinsa valinneet. Terkkuja mussukoille. Sussu-täti etsii kiinalaisia smurffeja ;-)
VastaaPoistaTuijaK; eipä ole tainnu kauan pudota. Tyttö kun hakee kaupassa suklaavanukkaista Luomu merkintää ja oli kovin pettyny, ku ei löytyny luomu suklaavanukasta, hihi ;)
VastaaPoistaSussu; Tarrankeräys kamppanjat pitäis kyllä laissa kieltää!!! Ei ole ainakaan vielä tullut kyseiseltä kaupalta minkäänlaista vastinetta palautteeseen. Kaipa niiden postilaatikko on täyttyny tuohtuneiden vanhempien palautteista.
Kiinalaiset Smurffit kelpaa varmasti, kun täällä näköjään ainoat, jotka on osannu Smurffit tuotteistaa on juurikin Valintatalo ja ylläri pylläri, Mäkkäri! Me kun tehtiin periaate päätös, että valintatalon smurffeja ei haeta. Luvattiin sitten muualta hommata vaikka tupla hinnalla ;)
Lapset todellaki muuten imee noita mainoksia, ku Pekka kaupungilla ollessaan bongasi Mäkkärin logon ja tokasi. "Äiti ja isi! Smurffit tulevat Mäkäriin!!! Mennäänkö meki sinne?" (jos joku ei ole vielä törmänny Mäkkärn mainoskampanjaan, niin se kuulu sana tarkasti, että " Smurffit tulevat Mäkkäriin"...
Sussu; niin ja piti vielä sanoman, että teitä kovin jo odotellaan =D Pekka ja Iina on varmoja, että joulukuu ei tule koskaan... Arttua ja Saanaa kaipailevat =)
VastaaPoista